هر گؤلدن بیر بال پایی

اوره ک و دیله ک لریمیزی و آغیللاریمیزی پایلاشاق

هر گؤلدن بیر بال پایی

اوره ک و دیله ک لریمیزی و آغیللاریمیزی پایلاشاق

ساخت دانشکده عرفان در کنار بارگاه «شمس تبریزی»

سیدطه مرقاتی عضو هیأت مؤسس بنیاد شمس تبریزی و مسئول بنیاد در شهرستان خوی در فت‌وگو با فارس، درباره خرید خانه‌های اطراف بارگاه شمس تبریزی گفت: خرید خانه‌های اطراف منار شمس بودجه می‌خواهد. اخیرا می‌گویند در مجلس 500 میلیون تومان برای این کار تصویب شده که مشغول پیگیری آن هستیم.

وی با بیان این‌که موضوع از طریق استانداری و نماینده شهر خوی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، بیان داشت: قرار شده ردیفش را تخصیص دهند و ما هم در بنیاد شمس به عنوان NGO پی کار را بگیریم تا هر چه زودتر عملی شود.

عضو هیئت مؤسس بنیاد شمس خانه‌های آزاد شده در اطراف بارگاه را حدود 2 هزار متر برآورد و تصریح کرد: شهرداری خوی در حد توان و بودجه محلی برخی خانه‌ها را آزاد سازی کرده و اکنون جاهایی هم آزاد‌سازی شده که هنوز پول مالک داده نشده و در شرف اقدام است.

مرقاتی به طرح جامعه شهرستان خوی اشاره کرد و افزود: طرح بزرگی در خوی وجود دارد که خانه‌ها خریداری شود و منار شمس به حرم امامزاده بهلول، وصل شود. جالب است در نقشه تاریخی خوی که متعلق به سال 1935میلادی، هر دو مرقد خود را نشان می‌دهد.

وی استانداری و شورای شهر را متولی اصلی طرح جامعه دانست و ادامه داد: طرح این است که دو مقبره با یک خیابان عریض به هم متصل شوند و مراکز فرهنگی، دانشکده عرفان و فرهنگسرا در آن احداث شود.

وی درباره برنامه‌های بنیاد شمس اذعان کرد: چیزی که اخیرا بنیاد تصویب کرده، ایجاد یک مرکز پژوهشی در حوزه شمس تبریزی است. طبیعتا در کنار این بنا داریم یک کتابخانه و مرکز تخصصی هم در شهرستان خوی بوجود بیاید. فعلا شورای شهر خوی موافقت کرده یک فضایی را در اختیار ما بگذارد که کتاب‌ها را جمع آوری کنیم، ولی بعد که مرقد شمس ساخته شد این کتابخانه به آن‌جا منتقل می‌شود و به عنوان یک موزه و کتابخانه فعالیت کند.

مرقاتی درباره تسهیلات برای گردشگران به مذاکرات بنیاد شمس با میراث فرهنگی و گردشگری اشاره و عنوان کرد: صحبت‌هایی شده و قرار است هتل‌هایی ساخته شود. چون هتل و گردشگر لازم و ملزم یکدیگرند. تا پایان سال 87 یک هتل 3 ستاره در خوی افتتاح می‌شود که 25 اتاق دارد و کمک خوبی برای ماست. همچنین قرار است بنای یک هتل 4 ستاره هم گذاشته شود که در این راستا قرار است دولت حمایت، و یک گروهی از سرمایه‌داران تهران و خوی سرمایه‌گذاری کنند.

مسئول بنیاد شمس تبریزی در شهرستان خوی خاطرنشان کرد: بحث جهانی سازی مقبره شمش و شهرستان خوی از دیگر برنامه‌های بنیاد است که قرار است پیگیری کنیم چطور می‌شود یونسکو را درگیر کنیم و این مرکز فرهنگی را به نهادهای بین‌المللی متصل کنیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمود دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:14 ب.ظ http://www.zanjanhistory.blogsky.com

سلام وب لاگ جالب و قشنگی داری
بهت تبریک می گم
خوشحال می شم اگه به ما هم سر بزنی



www.zanjanhistory.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد